Skip to content

Oefenen met begrijpend lezen voor groep 5 en 6

Beantwoord de volgende 30 vragen en klik dan onder op de webpagina op Toets nakijken.

De toetsvragen:

1.

David en Rik gaan zwemmen
1. `Pff, het is veel te warm om te voetballen.`
2. David veegt het zweet van zijn voorhoofd en zegt: `We kunnen beter een duik in het water nemen.`
3. `Best,` zegt Rik en prompt gooit hij de bal in de tuin achter het huis.
4. Ze zoeken hun zwemspullen bij elkaar, pakken wat lekkers en wat drinken en fietsen in rap tempo naar het kanaal.
5. Daar treffen ze een hele groep klasgenoten.
6. `Hé David en Rik!`, horen ze van alle kanten.
7. De jongens worden enthousiast begroet.
8. Ze gooien hun kleren en handdoeken achter de bosjes en springen als een paar jonge honden in het water.
9. Plotseling duikt Inge vlak voor Rik van de brug af.
10. Er gaat een schok door hem heen.
11. Behalve David weet niemand dat hij een oogje op Inge heeft.
12. Misschien doet ze dit wel om bij mij op te vallen, denkt Rik.
13. Als Inge de wal op klautert, bedenkt hij zich geen moment.
14. `Plaaggeest!`, roept hij luid en hij pakt haar bij de polsen en gooit haar het water in.
15. Inge komt proestend weer boven en schatert het uit.
16. Ze bedenkt zich geen moment; ze kruipt de wal op en roept triomfantelijk: ´Eigen schuld dikke bult!`
17. Daarbij gooit ze alle kleren van Rik in het water.


Wat gebeurt er het eerst?


2.

De heg
1. Er zijn heel wat heggen verdwenen in ons land.
2. Doordat boeren steeds grotere machines kregen, stonden veel heggen in de weg.
3. Grote stukken land die goed toegankelijk zijn voor allerlei machines, zijn beter voor de boer.
4. Ook in steden en dorpen verdwijnen veel heggen, want heggen moet je de hele zomerperiode bijhouden.
5. Prikkeldraad, hekken en schuttingen hebben talloze heggen vervangen.
6. Dit is erg jammer, want heggen zijn niet alleen mooier om te zien, ze zijn ook erg nuttig.
7. Heggen in het landschap houden de wind tegen en daardoor blaast de wind minder vruchtbare grond weg.
8. In en onder heggen leven heel wat dieren; ze vinden er beschutting en voedsel.
9. Als er besjes aan de heg groeien is het helemaal geweldig.
10. Dat betekent een extra lekkernij voor de vogels!


In deze tekst wordt het woord ‘vruchtbaar’ gebruikt (zin 7). Welke van de volgende woorden betekent precies het tegenovergestelde van vruchtbare grond?


3.

Joost
1. Na schooltijd trekt Anneke Rixt aan de mouw en zegt: `Ik moet met je praten over Joost.
2. Wij moeten ingrijpen, want dit gaat absoluut niet goed.`
3. Rixt snapt meteen waar Anneke het over heeft.
4. Ze had haar in de pauze in vertrouwen verteld, dat een groepje pestkoppen van plan is om iets met Joost uit te halen.
5. Joost is bepaald niet populair in de klas; hij ligt er helemaal uit en heeft geen enkele vriend.
6. `Weet jij wat de groep precies van plan is met Joost?` vraagt Anneke.
7. Rixt heeft vaag iets gehoord over opsluiten, maar meer weet ze niet.
8. `We kunnen meester vertellen wat we weten, maar als de pestkoppen erachter komen, zijn ook wij de klos,` zegt Rixt.
9. `Dat risico moeten we dan maar nemen,` vindt Anneke, `ik denk dat we in de eerste plaats aan Joost moeten denken en dan pas aan onszelf.`


Waar gebeurt het?


4.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


Welke van de volgende woorden zijn belangrijk in deze tekst?


5.

De heg
1. Er zijn heel wat heggen verdwenen in ons land.
2. Doordat boeren steeds grotere machines kregen, stonden veel heggen in de weg.
3. Grote stukken land die goed toegankelijk zijn voor allerlei machines, zijn beter voor de boer.
4. Ook in steden en dorpen verdwijnen veel heggen, want heggen moet je de hele zomerperiode bijhouden.
5. Prikkeldraad, hekken en schuttingen hebben talloze heggen vervangen.
6. Dit is erg jammer, want heggen zijn niet alleen mooier om te zien, ze zijn ook erg nuttig.
7. Heggen in het landschap houden de wind tegen en daardoor blaast de wind minder vruchtbare grond weg.
8. In en onder heggen leven heel wat dieren; ze vinden er beschutting en voedsel.
9. Als er besjes aan de heg groeien is het helemaal geweldig.
10. Dat betekent een extra lekkernij voor de vogels!


Waarover gaat het in deze tekst?


6.

Joost
1. Na schooltijd trekt Anneke Rixt aan de mouw en zegt: `Ik moet met je praten over Joost.
2. Wij moeten ingrijpen, want dit gaat absoluut niet goed.`
3. Rixt snapt meteen waar Anneke het over heeft.
4. Ze had haar in de pauze in vertrouwen verteld, dat een groepje pestkoppen van plan is om iets met Joost uit te halen.
5. Joost is bepaald niet populair in de klas; hij ligt er helemaal uit en heeft geen enkele vriend.
6. `Weet jij wat de groep precies van plan is met Joost?` vraagt Anneke.
7. Rixt heeft vaag iets gehoord over opsluiten, maar meer weet ze niet.
8. `We kunnen meester vertellen wat we weten, maar als de pestkoppen erachter komen, zijn ook wij de klos,` zegt Rixt.
9. `Dat risico moeten we dan maar nemen,` vindt Anneke, `ik denk dat we in de eerste plaats aan Joost moeten denken en dan pas aan onszelf.`


Waarover gaat het?


7.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


Van wie zou deze tekst kunnen zijn?


8.

De maan beweegt altijd
1. De maan staat niet stil.
2. Ze draait niet alleen voortdurend om de aarde heen, maar ze draait ook constant om haar eigen as.
3. Als je wilt weten wat een as is, moet je bijvoorbeeld denken aan de wereldbol die misschien wel in je lokaal staat.
4. Deze draait ook om een as.
5. De as is de stang die dwars door de wereldbol heen loopt en waar omheen de wereldbol draait.
6. In werkelijkheid loopt er niet echt een stang door de wereld en door de maan.
7. Het is een denkbeeldige lijn.
8. Heeft bijna de maan nodig om dertig dagen één baan de aarde rond te maken.
9. Hier doet zij net zo lang over, als over één keer rond haar eigen as draaien.

In een van de zinnen staan de woorden door elkaar gehusseld. Maak jij er eens een goede zin van!


9.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


In deze tekst wordt het woord ‘logisch’ gebruikt (zin 3). Welke van de volgende woorden betekent hetzelfde als logisch?


10.

Zakgeld
1. `Misschien heeft juf wel gelijk als ze zegt dat het goed is dat kinderen al jong zakgeld krijgen,` zegt moeder tegen Annet.
2. `Papa en ik hebben het er zondag nog over gehad.`
3. Annet kijkt haar moeder verbaasd aan.
4. Ze had niet verwacht dat haar moeder zo positief zou reageren.
5. Ze had een lange discussie verwacht met als resultaat: geen zakgeld.
6. `We hebben ook al een bedrag in ons hoofd,` vervolgt moeder, `je kunt kiezen uit zeven euro per week of in één keer achtentwintig euro per maand.`
7. `Zeven euro per week natuurlijk!
8. Want dat is meer dan achtentwintig euro per maand,` antwoordt Annet prompt.
9. `Ik denk dat we jou wel los kunnen laten,` zegt moeder met een twinkeling in haar ogen.
10. `Maar we moeten wel om de tafel om af te spreken wat jij voortaan uit eigen zak moet betalen.`


Wat is de oplossing?


11.

De eerste drukpers
1. Rond 1430 was Johan Gutenberg in het geheim bezig om op een snellere manier boeken te kunnen maken. Hij sneed allemaal letters uit in lood en bedacht iets, waarmee je snel en gemakkelijk heel veel van die letters aan elkaar kon zetten.
2. Misschien heb jij wel een plank vol boeken op je kamertje. Boeken zijn tegenwoordig niets bijzonders, maar dat is niet altijd zo geweest. Heel lang geleden moesten boeken met de hand geschreven worden.
3. Dat was een hele dure en tijdrovende klus. Het werk werd meestal gedaan door monniken in een klooster.
4. Zo kon hij bijvoorbeeld een hele bladzij uit een boek klaarleggen en vele malen achter elkaar afdrukken. Dit was de eerste drukpers.


Maak van de losse delen een hele tekst. Wat is de goede volgorde?


12.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


Wat is dit voor tekst?


13.

Thomas
1. Als Thomas op bed ligt, tolt het in zijn hoofd van de gedachten.
2. Hij weet dat zijn ouders vanavond zullen beslissen of hij een hondje mag hebben op zijn verjaardag, of niet.
3. Het was hem meegevallen dat zijn moeder niet meteen had gezegd: ´In mijn huis geen hond, dat weet je!´
4. Zijn vader is in zijn hart wel een hondenvriend, dat weet Thomas ook.
5. Deze twee dingen geven hem hoop.
6. Kon hij nu maar slapen, des te eerder zou het ochtend zijn.
7. Opeens flitst de gedachte door zijn hoofd om naar beneden te gaan en het gesprek af te luisteren.
8. Thomas klimt uit bed en zet zijn voeten op het koude zeil.
9. Maar meteen bedenkt hij zich weer.
10. De trap kraakt nogal en je weet maar nooit of iemand onverwacht de deur open doet om naar de wc te gaan.
11. Hij zou op die manier de hele zaak kunnen bederven.


Waarover gaat het?


14.

Thomas
1. Als Thomas op bed ligt, tolt het in zijn hoofd van de gedachten.
2. Hij weet dat zijn ouders vanavond zullen beslissen of hij een hondje mag hebben op zijn verjaardag, of niet.
3. Het was hem meegevallen dat zijn moeder niet meteen had gezegd: ´In mijn huis geen hond, dat weet je!´
4. Zijn vader is in zijn hart wel een hondenvriend, dat weet Thomas ook.
5. Deze twee dingen geven hem hoop.
6. Kon hij nu maar slapen, des te eerder zou het ochtend zijn.
7. Opeens flitst de gedachte door zijn hoofd om naar beneden te gaan en het gesprek af te luisteren.
8. Thomas klimt uit bed en zet zijn voeten op het koude zeil.
9. Maar meteen bedenkt hij zich weer.
10. De trap kraakt nogal en je weet maar nooit of iemand onverwacht de deur open doet om naar de wc te gaan.
11. Hij zou op die manier de hele zaak kunnen bederven.


Waar gebeurt het?


15.

De heg
1. Er zijn heel wat heggen verdwenen in ons land.
2. Doordat boeren steeds grotere machines kregen, stonden veel heggen in de weg.
3. Grote stukken land die goed toegankelijk zijn voor allerlei machines, zijn beter voor de boer.
4. Ook in steden en dorpen verdwijnen veel heggen, want heggen moet je de hele zomerperiode bijhouden.
5. Prikkeldraad, hekken en schuttingen hebben talloze heggen vervangen.
6. Dit is erg jammer, want heggen zijn niet alleen mooier om te zien, ze zijn ook erg nuttig.
7. Heggen in het landschap houden de wind tegen en daardoor blaast de wind minder vruchtbare grond weg.
8. In en onder heggen leven heel wat dieren; ze vinden er beschutting en voedsel.
9. Als er besjes aan de heg groeien is het helemaal geweldig.
10. Dat betekent een extra lekkernij voor de vogels!


Van wie zou deze tekst kunnen zijn?


16.

De heg
1. Er zijn heel wat heggen verdwenen in ons land.
2. Doordat boeren steeds grotere machines kregen, stonden veel heggen in de weg.
3. Grote stukken land die goed toegankelijk zijn voor allerlei machines, zijn beter voor de boer.
4. Ook in steden en dorpen verdwijnen veel heggen, want heggen moet je de hele zomerperiode bijhouden.
5. Prikkeldraad, hekken en schuttingen hebben talloze heggen vervangen.
6. Dit is erg jammer, want heggen zijn niet alleen mooier om te zien, ze zijn ook erg nuttig.
7. Heggen in het landschap houden de wind tegen en daardoor blaast de wind minder vruchtbare grond weg.
8. In en onder heggen leven heel wat dieren; ze vinden er beschutting en voedsel.
9. Als er besjes aan de heg groeien is het helemaal geweldig.
10. Dat betekent een extra lekkernij voor de vogels!


Welk voordeel hebben heggen?


17.

Thomas
1. Als Thomas op bed ligt, tolt het in zijn hoofd van de gedachten.
2. Hij weet dat zijn ouders vanavond zullen beslissen of hij een hondje mag hebben op zijn verjaardag, of niet.
3. Het was hem meegevallen dat zijn moeder niet meteen had gezegd: ´In mijn huis geen hond, dat weet je!´
4. Zijn vader is in zijn hart wel een hondenvriend, dat weet Thomas ook.
5. Deze twee dingen geven hem hoop.
6. Kon hij nu maar slapen, des te eerder zou het ochtend zijn.
7. Opeens flitst de gedachte door zijn hoofd om naar beneden te gaan en het gesprek af te luisteren.
8. Thomas klimt uit bed en zet zijn voeten op het koude zeil.
9. Maar meteen bedenkt hij zich weer.
10. De trap kraakt nogal en je weet maar nooit of iemand onverwacht de deur open doet om naar de wc te gaan.
11. Hij zou op die manier de hele zaak kunnen bederven.


Over wie gaat het?


18.

Bruin- en witbrood
1. Als tarwekorrels gemalen worden, krijg je tarwebloem.
2. Van deze bloem kun je brood of pannenkoeken bakken en natuurlijk worden er nog veel meer producten van gemaakt.
3. Witbrood is gemaakt van witte bloem en bruinbrood is gemaakt van volkorenbloem.
4. Om witte bloem te maken, wordt alleen het binnenste van de graankorrel gebruikt.
5. Het omhulsel van de graankorrel wordt weggedaan.
6. Bij volkorenbloem zit het omhulsel nog om de graankorrel heen; die omhulsels worden ook wel zemelen genoemd.
7. Juist die zemelen zijn goed voor je, want daarin zitten voedingsvezels die je lichaam nodig heeft.
8. Deze vezels nemen water op als een spons.
9. Hierdoor maken ze het afval van voedsel zacht en zo kun je beter naar de wc.
10. Voedsel met veel vezels voorkomt een verstopping.
11. Bruinbrood is dan ook gezonder dan witbrood.


Wat is dit voor tekst?


19.

Zakgeld
1. `Misschien heeft juf wel gelijk als ze zegt dat het goed is dat kinderen al jong zakgeld krijgen,` zegt moeder tegen Annet.
2. `Papa en ik hebben het er zondag nog over gehad.`
3. Annet kijkt haar moeder verbaasd aan.
4. Ze had niet verwacht dat haar moeder zo positief zou reageren.
5. Ze had een lange discussie verwacht met als resultaat: geen zakgeld.
6. `We hebben ook al een bedrag in ons hoofd,` vervolgt moeder, `je kunt kiezen uit zeven euro per week of in één keer achtentwintig euro per maand.`
7. `Zeven euro per week natuurlijk!
8. Want dat is meer dan achtentwintig euro per maand,` antwoordt Annet prompt.
9. `Ik denk dat we jou wel los kunnen laten,` zegt moeder met een twinkeling in haar ogen.
10. `Maar we moeten wel om de tafel om af te spreken wat jij voortaan uit eigen zak moet betalen.`


Is er een probleem?


20.

De mobile
1. `Waar ben jij mee bezig?`, wil Hein weten.
2. `Ik maak een vliegende uil,` antwoordt Jan die nauwelijks opkijkt als zijn vriend binnenstapt, zo ingespannen is hij bezig.
3. Met het puntje van zijn tong tussen de lippen bevestigt hij de vliegende uil aan een metalen kleerhanger.
4. `Houd even vast, dan lukt het beter,` beveelt hij.
5. Hein houdt geduldig de hanger vast, zodat Jan zijn precieze werkje kan afmaken. `Gelukt!`, roept Jan.
6. `Mooi hoor, maar waarom heb je die uil aan een hanger vastgemaakt?`, wil Hein weten.
7. `Kijk, dit wordt een mobile voor op mijn slaapkamer,` zegt Jan en houdt de hanger aan de haak omhoog, zodat de uil in de lucht vliegt.
8. `Nu hang ik aan de onderste stang allemaal diertjes die door de uil gegeten worden, zoals een veldmuis, een kever en een spitsmuis.
9. En daaronder hang ik de dingen die muizen en kevers eten, zoals bessen, noten, bramen, wormen en slakken.
10. Dan heb ik een voedselpiramide in de kamer.`
11. `Een voedselpiramide?`, Hein kijkt Jan vragend aan.
12. `Ja, een uil eet bijvoorbeeld een spitsmuis op, maar een spitsmuis eet weer regenwormen en regenwormen eten weer bladeren.
13. Omdat de uil in dit rijtje niet opgegeten wordt, staat die bovenaan en omdat de bladeren alleen maar gegeten worden, staan die onderaan.`
14. `Ik wil ook een mobile,` zegt Hein.


Waarover gaat het?


21.

David en Rik gaan zwemmen
1. `Pff, het is veel te warm om te voetballen.`
2. David veegt het zweet van zijn voorhoofd en zegt: `We kunnen beter een duik in het water nemen.`
3. `Best,` zegt Rik en prompt gooit hij de bal in de tuin achter het huis.
4. Ze zoeken hun zwemspullen bij elkaar, pakken wat lekkers en wat drinken en fietsen in rap tempo naar het kanaal.
5. Daar treffen ze een hele groep klasgenoten.
6. `Hé David en Rik!`, horen ze van alle kanten.
7. De jongens worden enthousiast begroet.
8. Ze gooien hun kleren en handdoeken achter de bosjes en springen als een paar jonge honden in het water.
9. Plotseling duikt Inge vlak voor Rik van de brug af.
10. Er gaat een schok door hem heen.
11. Behalve David weet niemand dat hij een oogje op Inge heeft.
12. Misschien doet ze dit wel om bij mij op te vallen, denkt Rik.
13. Als Inge de wal op klautert, bedenkt hij zich geen moment.
14. `Plaaggeest!`, roept hij luid en hij pakt haar bij de polsen en gooit haar het water in.
15. Inge komt proestend weer boven en schatert het uit.
16. Ze bedenkt zich geen moment; ze kruipt de wal op en roept triomfantelijk: ´Eigen schuld dikke bult!`
17. Daarbij gooit ze alle kleren van Rik in het water.


Over wie gaat het?


22.

De mobile
1. `Waar ben jij mee bezig?`, wil Hein weten.
2. `Ik maak een vliegende uil,` antwoordt Jan die nauwelijks opkijkt als zijn vriend binnenstapt, zo ingespannen is hij bezig.
3. Met het puntje van zijn tong tussen de lippen bevestigt hij de vliegende uil aan een metalen kleerhanger.
4. `Houd even vast, dan lukt het beter,` beveelt hij.
5. Hein houdt geduldig de hanger vast, zodat Jan zijn precieze werkje kan afmaken. `Gelukt!`, roept Jan.
6. `Mooi hoor, maar waarom heb je die uil aan een hanger vastgemaakt?`, wil Hein weten.
7. `Kijk, dit wordt een mobile voor op mijn slaapkamer,` zegt Jan en houdt de hanger aan de haak omhoog, zodat de uil in de lucht vliegt.
8. `Nu hang ik aan de onderste stang allemaal diertjes die door de uil gegeten worden, zoals een veldmuis, een kever en een spitsmuis.
9. En daaronder hang ik de dingen die muizen en kevers eten, zoals bessen, noten, bramen, wormen en slakken.
10. Dan heb ik een voedselpiramide in de kamer.`
11. `Een voedselpiramide?`, Hein kijkt Jan vragend aan.
12. `Ja, een uil eet bijvoorbeeld een spitsmuis op, maar een spitsmuis eet weer regenwormen en regenwormen eten weer bladeren.
13. Omdat de uil in dit rijtje niet opgegeten wordt, staat die bovenaan en omdat de bladeren alleen maar gegeten worden, staan die onderaan.`
14. `Ik wil ook een mobile,` zegt Hein.


Waar gebeurt het?


23.

David en Rik gaan zwemmen
1. `Pff, het is veel te warm om te voetballen.`
2. David veegt het zweet van zijn voorhoofd en zegt: `We kunnen beter een duik in het water nemen.`
3. `Best,` zegt Rik en prompt gooit hij de bal in de tuin achter het huis.
4. Ze zoeken hun zwemspullen bij elkaar, pakken wat lekkers en wat drinken en fietsen in rap tempo naar het kanaal.
5. Daar treffen ze een hele groep klasgenoten.
6. `Hé David en Rik!`, horen ze van alle kanten.
7. De jongens worden enthousiast begroet.
8. Ze gooien hun kleren en handdoeken achter de bosjes en springen als een paar jonge honden in het water.
9. Plotseling duikt Inge vlak voor Rik van de brug af.
10. Er gaat een schok door hem heen.
11. Behalve David weet niemand dat hij een oogje op Inge heeft.
12. Misschien doet ze dit wel om bij mij op te vallen, denkt Rik.
13. Als Inge de wal op klautert, bedenkt hij zich geen moment.
14. `Plaaggeest!`, roept hij luid en hij pakt haar bij de polsen en gooit haar het water in.
15. Inge komt proestend weer boven en schatert het uit.
16. Ze bedenkt zich geen moment; ze kruipt de wal op en roept triomfantelijk: ´Eigen schuld dikke bult!`
17. Daarbij gooit ze alle kleren van Rik in het water.


Waar gebeurt het?


24.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


In deze tekst wordt het woord ‘vooral’ gebruikt (zin 3). Welke van de volgende woorden betekent precies het tegenovergestelde van vooral?


25.

Bruin- en witbrood
1. Als tarwekorrels gemalen worden, krijg je tarwebloem.
2. Van deze bloem kun je brood of pannenkoeken bakken en natuurlijk worden er nog veel meer producten van gemaakt.
3. Witbrood is gemaakt van witte bloem en bruinbrood is gemaakt van volkorenbloem.
4. Om witte bloem te maken, wordt alleen het binnenste van de graankorrel gebruikt.
5. Het omhulsel van de graankorrel wordt weggedaan.
6. Bij volkorenbloem zit het omhulsel nog om de graankorrel heen; die omhulsels worden ook wel zemelen genoemd.
7. Juist die zemelen zijn goed voor je, want daarin zitten voedingsvezels die je lichaam nodig heeft.
8. Deze vezels nemen water op als een spons.
9. Hierdoor maken ze het afval van voedsel zacht en zo kun je beter naar de wc.
10. Voedsel met veel vezels voorkomt een verstopping.
11. Bruinbrood is dan ook gezonder dan witbrood.


Welke van de volgende woorden zijn belangrijk in deze tekst?


26.

Water
1. Mensen kunnen wekenlang in leven blijven zonder te eten, maar zonder water kun je slechts enkele dagen.
2. Water is dus ontzettend belangrijk voor je lichaam.
3. Dat is eigenlijk heel logisch, want je lichaam bestaat namelijk vooral uit water.
4. Je verliest elke dag veel water als je zweet of als je plast.
5. Daarom moet je de watervoorraad op peil houden en dat doe je door voldoende te drinken.
6. Een deel van het water dat je binnenkrijgt, haal je uit het voedsel.
7. In fruit, groenten en soep bijvoorbeeld zit veel water.
8. Denk maar eens aan een meloen of een komkommer, deze vruchten bestaan voor negentig procent uit water.
9. Als mensen te weinig water binnenkrijgen, kunnen ze uitdrogen.
10. Uitdroging is erg ongezond, drink dus vaak water!


Wat betekent het woord logisch (zin 3)?


27.

Maanlicht
1. Als we naar de maan kijken, lijkt het net alsof ze licht geeft, maar dat is niet zo.
2. De maan reflecteert of weerkaatst het licht van de zon.
3. In het woord ‘reflecteert’, zit het woord reflector.
4. Een voorbeeld van een reflector vinden we in het verkeer.
5. Op de paaltjes langs de autoweg zitten rechthoekige plaatjes met vlakken, die het licht van de koplampen terugkaatsen.
6. De plaatjes zelf geven geen licht, maar reflecteren het licht van de koplampen.
7. Zo zien automobilisten precies waar de berm is.
8. De maan paaltjes dus net werkt als de op die reflectoren.
9. Overdag hebben we rechtstreeks het licht van de zon op aarde en ’s nachts reflecteert de maan het licht van de zon naar de aarde!

In een van de zinnen staan de woorden door elkaar gehusseld. Maak jij er eens een goede zin van!


28.

Prenten
1. Pootafdrukken van dieren worden ook wel prenten genoemd.
2. In een klein laagje sneeuw zijn de pootafdrukken heel duidelijk te herkennen, dus moet je zodra het gesneeuwd heeft, je kans grijpen.
3. Het is leuk om op een ochtend in de verse sneeuw het leefgebied van reeën eens op te zoeken.
4. De prenten van deze hoefdieren zijn gemakkelijk te herkennen.
5. Ze lijken erg op die van koeien, maar ze zijn een stuk kleiner, ongeveer drie tot vier centimeter lang en de hoefpunten zijn vrij scherp.
6. Met een beetje geluk kun je het reeënspoor een eindje volgen.
7. Het is goed om te weten dat bij langzame draf de achterpoten precies op de plaats van de voorpoten neerkomen.
8. Je vindt dan slechts twee afdrukken.
9. Maar als een ree galoppeert, komen de achterpoten iets voorbij de voorpoten op de grond.
10. Dan vind je dus vier afdrukken.

Wat wordt er bedoeld met `je kans grijpen` (zin 2)?


29.

De mobile
1. `Waar ben jij mee bezig?`, wil Hein weten.
2. `Ik maak een vliegende uil,` antwoordt Jan die nauwelijks opkijkt als zijn vriend binnenstapt, zo ingespannen is hij bezig.
3. Met het puntje van zijn tong tussen de lippen bevestigt hij de vliegende uil aan een metalen kleerhanger.
4. `Houd even vast, dan lukt het beter,` beveelt hij.
5. Hein houdt geduldig de hanger vast, zodat Jan zijn precieze werkje kan afmaken. `Gelukt!`, roept Jan.
6. `Mooi hoor, maar waarom heb je die uil aan een hanger vastgemaakt?`, wil Hein weten.
7. `Kijk, dit wordt een mobile voor op mijn slaapkamer,` zegt Jan en houdt de hanger aan de haak omhoog, zodat de uil in de lucht vliegt.
8. `Nu hang ik aan de onderste stang allemaal diertjes die door de uil gegeten worden, zoals een veldmuis, een kever en een spitsmuis.
9. En daaronder hang ik de dingen die muizen en kevers eten, zoals bessen, noten, bramen, wormen en slakken.
10. Dan heb ik een voedselpiramide in de kamer.`
11. `Een voedselpiramide?`, Hein kijkt Jan vragend aan.
12. `Ja, een uil eet bijvoorbeeld een spitsmuis op, maar een spitsmuis eet weer regenwormen en regenwormen eten weer bladeren.
13. Omdat de uil in dit rijtje niet opgegeten wordt, staat die bovenaan en omdat de bladeren alleen maar gegeten worden, staan die onderaan.`
14. `Ik wil ook een mobile,` zegt Hein.


Over wie gaat het?


30.

De heg
1. Er zijn heel wat heggen verdwenen in ons land.
2. Doordat boeren steeds grotere machines kregen, stonden veel heggen in de weg.
3. Grote stukken land die goed toegankelijk zijn voor allerlei machines, zijn beter voor de boer.
4. Ook in steden en dorpen verdwijnen veel heggen, want heggen moet je de hele zomerperiode bijhouden.
5. Prikkeldraad, hekken en schuttingen hebben talloze heggen vervangen.
6. Dit is erg jammer, want heggen zijn niet alleen mooier om te zien, ze zijn ook erg nuttig.
7. Heggen in het landschap houden de wind tegen en daardoor blaast de wind minder vruchtbare grond weg.
8. In en onder heggen leven heel wat dieren; ze vinden er beschutting en voedsel.
9. Als er besjes aan de heg groeien is het helemaal geweldig.
10. Dat betekent een extra lekkernij voor de vogels!


Welke van de volgende woorden zijn belangrijk in deze tekst?


Aanbevolen bij deze toets:

Oefenen met begrijpend lezen voor groep 5 en 6

De Visual Steps-boeken

Direct aan de slag / Stap-voor-stapinstructies / Begrijpelijke inhoud